Telefonförsäljare utgav sig för att ringa för Tre:s räkning. De hänvisade till tidigare problem med företaget Viggo mobil, lovade sänkta kostnader och gratis varor som plåster på såren.
Men i själva verket var den som ringde från ett helt annat företag: Mobile group, numer Telefonihuset. Företaget har också använt varumärket Teknikvännen. De sänkta kostnaderna blev istället nya, höga kostnader och teknikprylarna var långt ifrån gratis. De drabbade konsumenterna fick räkningar som varierade mellan 10 000 och 20 000 kronor.
Mängder med anmälningar och klagomål kom in till Konsumentvägledningen och konsumentverket. Även polisen och Tre fick många samtal från drabbade. Agerandet är fruktansvärt cyniskt av företaget. En del drabbade har tyvärr betalat de enorma fakturorna, medan andra har anat oråd och vägrat betala.
Göteborgs tingsrätt har försatt företaget i konkurs den 22 juni i år.
KO uppmanar konsumenter som fortsatt får fakturor som rör Teknikvännen, utan att ha beställt något, att anmäla till Konsumentverket.