Just nu får vi på Konsument Gästrikland många frågor om avbokning av resor. Nedan kan du läsa en sammanfattning, kontakta oss gärna om du har fler frågor.

Paketresor

Har du köpt flyg i kombination med exempelvis boende, turisttjänst eller hyrbil kan det räknas som en paketresa.

Du ska kunna avboka resan och få tillbaka pengarna under följande förutsättningar:

  • UD avråder från att åka till resmålet.
  • Du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som säger att du inte bör åka på resan.
  • Alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängt ner på resmålet vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfylla

Flygresor

Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning, men du har alltid rätt att få tillbaka pengar för skatter och avgifter som flygbolaget inte har haft en kostnad för.När UD nu avråder från alla resmål bör du dock kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen till det är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

Hur gör du?

Avboka och ställ krav på full återbetalning till den du köpt resan av, detta bör du göra skriftligt.

Får du inte igenom ditt krav hos företaget kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att få ärendet prövat.

Vill du veta mer?

Kontakta konsument Gästrikland 026-17 50 50 Vardagar 9-12

Mer information finns på Hallå Konsuments hemsida www.hallakonsument.se

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

 

 

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

Tyck till

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

 

 

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

2020-03-18

Dela

Gå tillbaka