Köp av vara
Den lag som skyddar dig som konsument vid köp av vara är Konsumentköplagen. Du räknas som konsument när du som privatperson handlar en vara av ett företag.
Har du som privatperson handlat med en annan privatperson eller när en företagare handlat med annan företagare gäller andra lagar. I dessa fall kan du behöva kontakta en jurist eller advokat för att lösa en tvist.
Öppet köp, bytesrätt och garanti
Öppet köp och bytesrätt är frivilligt från företagens sida. Det finns ingen lag som ger dig rätt att lämna tillbaka eller byta en felfri vara vid köp i butik.
Har du köpt en vara över exempelvis telefon eller via internet har du som konsument 14 dagars ångerrätt, läs mer om distansavtalslagen på Hallå Konsuments webbplats. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. En garanti får inte vara utformad så att den ger ett sämre skydd än konsumentköplagen.
Kvitto
Spara kvittot lika lång tid som du har rätt att reklamera ett fel vilket normalt är tre år. Däremot bör du spara kvittot i 10 år vid arbeten på fast egendom. Med hjälp av kvittot kan du styrka var och när du köpt varan eller tjänsten. Har du tappat bort ditt kvitto – fråga om du kan bevisa ditt köp på annat sätt via till exempel ett kontoutdrag
Presentkort/tillgodokvitto
Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller den tid som står på presentkortet eller tillgodokvittot. Finns ingen tid angiven gäller normalt tio år. Skulle butiken upphöra, gå i konkurs eller byta ägare gäller i regel inte presentkortet eller tillgodokvittot längre.
Felaktig faktura
Har du fått ett krav på en betalning som du anser är felaktig kan du bestrida kravet. Om du anser att det bara till viss del är fel kan du betala den del du anser är riktig och sedan bestrida resterande del av beloppet. Att bestrida en faktura betyder att du meddelar företaget skriftligt att du inte tänker betala och varför. Spara alltid en egen kopia.
Om du har ingått ett avtal är du alltid skyldig att betala och göra rätt för dig. Ibland kan det uppstå ett fel med en räkning eller fordran du får. Det kan även vara ett helt felaktigt krav eller bluffakturor. Bestrider du kravet betalar du inte. Om du bestrider eller inte betalar kan betalningsmottagaren lägga på avgifter men ta det vidare till Inkasso, Kronofogden och ta ärendet till domstol.
Läs mer på Hallå konsuments webbplats om att bestrida en felaktig faktura.
Om ett krav är felaktigt eller att det delvis felaktigt ska du inte betala det som är fel. Du kan då välja att bestrida kravet. På Hallå konsuments webbplats hittar du mall för att bestrida en faktura.
Film om Konsumentköplagen
Informationsfilm från Konsumentverket vad som gäller vid köp av vara.
Köp av tjänst
Konsumenttjänstlagen gäller om du som privatperson köper tjänster av ett företag.
Som konsument har du i regel rätt att reklamera fel på en tjänst i tre år. Har du köpt en tjänst som utförts på mark, byggnader eller på andra så kallade fasta saker är den längsta tiden för reklamation tio år från det att uppdraget avslutades.
Anlita hantverkare
Inför att anlita en hantverkare
För att undvika missförstånd när du anlitar en hantverkare är det viktigt att du och den du anlitar lägger tid på att prata igenom uppdraget noga. Skriv sedan ett avtal tillsammans. På Hallå konsuments webbplats kan du ladda ner ett underlag för ett skriftligt avtal.
Mer information om vad som är bra att tänka på inför att du ska anlita en hantverkare.
Rättigheter vid problem, reklamation, betalning och ersättning
Ibland blir det inte riktigt som du har tänkt dig. Du kanske får en faktura som inte stämmer med det ni kom överens om eller upptäcker ett fel med ett arbete som hantverkaren gjort.
Dina rättigheter vid problem – hur du reklamerar och vad som gäller kring betalning och ersättning.
Köpa bil, bildvärdering och bilverkstad
Att tänkta på före köp av en privatperson eller hos en bilhandlare
När du köper en ny eller begagnad bil hos en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen. Det innebär att bilhandlaren inte kan ge dig sämre villkor än vad som står i lagen.
Om du köper en bil av en privatperson har du ett sämre skydd än om du köper av en bilhandlare. Därför är det viktigt att du är extra noggrann.
På Hallå konsuments webbplats hittar du information om vad du ska tänka på före du köper en bil och vilka rättigheter du har om det blir problem efter köpet.
Bilvärdering
Att göra en bilvärdering på nätet kan vara ett snabbt sätt att få en prisuppskattning på en bil, men det är inte alltid värderingen stämmer. Något du tror är gratis kan visa sig kosta mycket pengar. Läs mer om bilvärderingstjänster på Hallå konsuments webbplats.
Problem med bilverkstad
När du lämnar in din bil på en bilverkstad är du skyddad av konsumenttjänstlagen. Det innebär att bilhandlaren inte kan ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. På Hallå konsuments webbplats hittar du mer information om vad som gäller om du får problem med en bilverkstad.
Köp av tjänst via telefon eller internet
Har du köpt en tjänst via exempelvis telefon eller internet har du som konsument 14 dagars ångerrätt. Läs mer om distansavtalslagen på Hallå Konsuments webbplats.
Film om pris för en tjänst
Informationsfilm från Konsumentverket om pris.
Då gäller inte konsumenttjänstlagen
Konsumenttjänstlagen gäller inte alltid, exempelvis inte vid besök hos frisör, tandläkare och veterinär.